XXVI Młodzieżowy Rajd PTTK „Poznajemy Bieszczady”

Muczne - Tarnica (1346) – Wołosate

28 września 2018 roku nasza szkoła wzięła udział w rajdzie PTTK na trasie Muczne - Tarnica (1346 m.n.p.m.) – Wołosate. Uczniowie rozpoczęli przygodę wczesnym rankiem ponieważ wyjazd autokarem zaplanowany był na godzinę 7 rano. Po około 3 godzinach jazdy zameldowaliśmy się w Mucznem, gdzie weszliśmy na szlak prowadzący w kierunku Bukowego Berda. Po wyjściu ponad granice lasu mogliśmy podziwiać najpiękniejsze widoki jakie oferują Bieszczady, czyli połoniny. Pogoda zapowiadała się rewelacyjna, co później się potwierdziło. Słoneczko cały czas umilało wędrówkę a wiatr tylko chwilami dokuczał. Po przejściu pasma Bukowego Berda pozostało ostre zejście do Przełęczy Goprowców i równie ciężkie podejście pod Tarnice. Jednak wszystkie trudy kilkugodzinnego marszu zostały nagrodzone zdobyciem najwyższego szczytu - Tarnicy.Na szczycie mogliśmy odpocząć i podziwiać widoki. Później dotarliśmy do Wołosatego. W trakcie rajdu rozegrane zostały konkursy z nagrodami: ekologiczno-przyrodniczy, turystyczno-krajoznawczy a na koniec ognisko/grill z kiełbaskami.

Agnieszka Brzozowska

Sławomir Zuzak

Rajd pieszy im. Ignacego Łukasiewicza na trasie Olchowiec-Baranie(754 m n.p.m.)

Dnia 11 maja 2018r.odbył się ostatni, w tym roku szkolnym rajd pieszy im. Ignacego Łukasiewicza. Trasę zaplanowano wyjściem szlakiem żółtym z miejscowości Olchowiec na Baranie (754 m n.p.m.) do Olchowca. Pogoda jak zwykle dopisała, na trasę wyszło blisko 160 uczestników. Nasza szkolna drużyna rajdowa liczyła tym razem 30 uczniów klas IV-IIG.

Na zakończenie rozdano dyplomy uczestnictwa i nagrody za konkursy z poprzedniego rajdu:

I miejsce Milena Kołek

II miejsce Katarzyna Majcher

V miejsce Aleksandra Henzel

Konkurs ekologiczno–przyrodniczy

II miejsce  Milena Chorzępa

III miejsce Wiktoria Szymbara

Wszystkim życzymy sukcesów na kolejnych konkursach.

Aneta Kołek

RAJD GÓRSKI PTTK „POWITANIE WIOSNY"

21 marca 2018r.

Po raz kolejny drużyna rajdowa naszej szkoły w liczbie 22 uczniów wybrała się na rajd pieszy. Tym razem był to rajd powitanie wiosny. Program rajdu przewidywał przejazd do Nowego Żmigrodu gdzie w grupach zwiedzaliśmy Ośrodek Dokumentacji i Historii Ziemi Żmigrodzkiej - Muzeum im. Leona Karcińskiego, Sanktuarium bł. ks. Findysza oraz cmentarz Wojskowy nr 8 w Nowym Żmigrodzie. Kulminacją jednak było piesze przejście z miejscowości Kąty na Górę Grzywacką (567 m.n.p.m.) Jest to szczyt w zachodniej części Beskidu Niskiego, w paśmie Beskidu Dukielskiego. Na jego wierzchołku stoi krzyż milenijny z platformą widokową. Ze szczytu rozciąga się panorama w wielu kierunkach. Pogoda jednak zrobiła wszystkim psikusa i bardziej przypominała zimę niż wiosnę. Cały czas wędrowaliśmy po zaśnieżonym szlaku, a wiatr też chwilami mocno dokuczał. Następnie zeszliśmy na parking gdzie każdy uczestnik rajdu mógł upiec na ognisku kiełbaskę  i trochę się ogrzać przy ogniu. Zostały rozegrane konkursy wiedzy ekologiczno-przyrodniczej i turystyczno-krajoznawczej. Na zakończenie otrzymaliśmy pamiątkowy dyplom i rozdano nagrody za konkursy z rajdu zimowego.

Konkurs ekologiczno-przyrodniczy

III miejsce Milena Kołek SP

III miejsce Milena Chorzępa SP

III miejsce Aleksandra Henzel

Aneta Kołek

Więcej o rajdach PTTK < tutaj >                      Galeria zdjęć <tutaj>

Zimowy rajd pieszy Rymanów Zdrój - Wołtuszowa.

26 stycznia 2018 roku po raz XV odbył się rajd zimowy. Uczestniczyło w nim około 170 osób, w tym 27 uczniów naszej szkoły, co świadczy o bardzo dużym zainteresowaniu uczniów taką formą spędzania czasu. Pogoda dopisała idealnie jak na tą porę roku, temperatura oscylowała wokół zera stopni a wiatr praktycznie nie dokuczał. Trasa piesza rozpoczęła się w uzdrowiskowej części Rymanowa Zdroju i dalej wiodła czerwonym szlakiem na wzniesienia Wołtuszowej, jest to już nieistniejąca wieś leżąca w dolinie Czarnego Potoku. Mogliśmy zobaczyć stary łemkowski cmentarz z kilkoma zachowanymi kamiennymi nagrobkami,  prawosławny modrzewiowy krzyż oraz kamienną chrzcielnice z dawnej cerkwi. Miejsce po cerkwi wyznacza dziś jedynie wieniec starych lip. Tuż obok znajduje się galeria współczesnych rzeźb w drewnie, przedstawiających beskidników lub tołhajów, czyli zbójników karpackich łupiący głównie karawany kupieckie przemierzające szlaki handlowe w okresie od XVI do poł. XVIII wieku. Celem ich napadów były wsie, dwory, cerkwie i kościoły.
Na zakończenie rajdu zorganizowane było ognisko na którym piekliśmy kiełbaski i grzaliśmy zmarznięte ręce. Chętni uczniowie przystąpili do konkursów wiedzy turystyczno-krajoznawczej i ekologiczno-przyrodniczej.

Zapraszamy na kolejne edycje rajdów (marzec-Powitanie wiosny, kwiecień-Płomień pamięci)

Opiekunowie:

Galeria zdjęć <tutaj>                                                                                                                   Barbara Węgrzynowska, Aneta Kołek, Sławomir Zuzak

Andrzejkowy rajd z PTTK

Już po raz czternasty miłośnicy rajdów  pieszych, spotkali się by razem przejść trasę rajdu andrzejkowego. Tak było i tym razem w dniu 24 listopada 2017 roku, grupa blisko 120-osobowa wraz z przewodnikami wyruszyła w kierunku Brzozowa. Celem naszej wyprawy była góra Św. Michała (423 m.n.p.m). Wcześniej jednak uczestnicy rajdu zwiedzali sanktuarium Ojców Jezuitów w Starej Wsi. Po zakończeniu rajdu odbyło się tradycyjnie pieczenie kiełbasek na ognisku oraz topienie wosku. Pogoda dopisała, było ciepło i słonecznie. Niecierpliwie czekamy już na następny rajd który odbędzie sie końcem stycznia (rajd zimowy).

Opiekunowie:

Galeria zdjęć <tutaj>                                                                                                                                                                           Barbara Węgrzynowska

VII Rajd Ekoturystyczny "Pieczonego ziemniaka" na górę Liwocz

20 października 2017r. odbył się VII Rajd Ekoturystyczny "Pieczonego ziemniaka". Trasa przebiegała z miejscowości Ujazd przy Krzyżu Milenijnym  przez Górę Liwocz (562m), gdzie weszliśmy do Sanktuarium a potem schodami na punkt widokowy. Widok mieliśmy ograniczony z powodu mgły, która nie pozwoliła nam nacieszyć się widokami najbliższych okolic i kolorami jesieni. Trasa piesza zakończyła się w Lipnicy przy dużej altanie gdzie mieliśmy przygotowane ognisko przez leśniczego, tam  czekały na nas ziemniaki. Wszyscy na nie czekaliśmy, bo tylko na tym  rajdzie piecze się ziemniaki.  Następnie konkursy wiedzy przyrodniczo – turystycznej z nagrodami od organizatorów, czyli oddział PTTK i Zespół Karpackich Parków Krajobrazowych w Krośnie. Grupa rajdowa z naszej szkoły liczyła 19 uczniów. Pogoda pomimo dużej mgły była ciepła i słoneczna.

Na koniec zostały wręczone pamiątki i dyplomy a także nagrody dla uczestników z rajdu bieszczadzkiego i tak:

I miejsce Jakub Majcher w konkursie turystyczno-krajoznawczym

III miejsce Milena Kołek  w konkursie turystyczno-krajoznawczym

II miejsce  Wiktor Paszek w konkursie ekologiczno-przyrodniczym

III miejsce Natalia Dubis w konkursie ekologiczno -przyrodniczym

Życzymy dalszych sukcesów naszym młodym rajdowcom.

Sławomir Zuzak

XXV Młodzieżowy Rajd PTTK „Poznajemy Bieszczady”

Bukowiec - Korbania (894) – Łopienka

29 września 2017roku uczniowie naszej szkoły wzięli udział w rajdzie PTTK na trasie Bukowiec - Korbania (894 m.n.p.m.) - Łopienka. Tym razem nasza grupa wędrowców była liczna ponieważ na rajd wyjechało 20 osób. Pogoda zapowiadała się rewelacyjna, co później się potwierdziło. Słoneczko cały czas umilało wędrówkę a piękne widoki ze szczytu wieży widokowej na Korbani zrekompensowały nam trudy wspinaczki. Rajd rozpoczął się w Bukowcu, a później już pieszo szlakiem na Korbanie (894 m.n.p.m.) szczyt w Bieszczadach Zachodnich, w Paśmie Łopiennika i Durnej. Na szczycie mogliśmy odpocząć i podziwiać widoki z drewnianej wieży widokowej. Później dotarliśmy do cerkwi w Łopience. W trakcie rajdu rozegrane zostały konkursy z nagrodami: ekologiczno-przyrodniczy, turystyczno-krajoznawczy a na koniec ognisko/grill z kiełbaskami.

XXVI Rajd im Ignacego Łukasiewicza

12 maj 2017r.

XXVI Rajd im Ignacego Łukasiewicza rozpoczął swoją trasę pieszą od Grybowa, przez Górę Chełm do Wawrzki. Prognozy pogody na ten dzień zapowiadały deszcz i tak było przez całą drogę autokarem. Ale nam rajdowcom, pogoda zawsze dopisuje, początek trasy był z małymi opadami deszczu, lecz szybko one ustąpiły. Pokazało się słońce, które towarzyszyło nam do zakończenia dnia. Drużyna rajdowa naszej szkoły tym razem liczyła ośmiu uczniów klas IV,V,VI. Dwoma autokarami i jednym busem, udaliśmy się na miejsce początku naszej wędrówki. Trasa szlakiem niebieskim rozpoczynała się drogą asfaltową z pięknymi widokami na całe okolice Grybowa, następnie szlakiem biegnącym przez las do szczytu góry i zejście stromą trasą do miejscowości Wawrzka. Na ognisko i konkursy udaliśmy się autokarami do Gorlic, gdzie mogliśmy zwiedzać Skansen Przemysłu Naftowego „Magdalena” i na terenie tego obiektu piekliśmy kiełbaski. Ochotnicy przystąpili do konkursów nawiązujących do czasów życia Ignacego Łukasiewicza. Organizatorzy rozdali nagrody zwycięzcom rajdu kwietniowego, uczniowie naszej szkoły także znaleźli się na podium.

I m. Łukasz Huczwa- konkurs turystyczno-krajoznawczy

I m. Jakub Wasłowicz- konkurs ekologiczno-przyrodniczy

II m. Łukasz Huczwa- konkurs ekologiczno- przyrodniczy

Wszystkie drużyny rajdowe otrzymały pamiątkowe dyplomy i upominki. Następny rajd dopiero w nowym roku szkolnym we wrześniu.

V Rajd Poznajemy Pogórza-Korona Pogórzy

7 KWIECIEŃ 2017r.

V Rajd Poznajemy Pogórza-Korona Pogórzy rozpoczął swoją trasę pieszą od Woli Jasienickiej, przez Suchą Górę do Czarnorzek. Prognozy pogody na ten dzień zapowiadały deszcz i niską temperaturę. Ale nam rajdowcom, pogoda zawsze dopisuje, z małymi wyjątkami. Drużyna rajdowa naszej szkoły tym razem osiągnęła liczbę 22 uczniów klas IV,V,VI i IG. Trzema autokarami udaliśmy się na miejsce początku naszej wędrówki, trasa bardzo ciekawa, szlakami biegnącymi przez las. Podobnie jak ostatnim razem kałuż i błota nie brakowało, niektórzy nawet pogubili buty w bagnie. Radość i humor towarzyszył wszystkim. Na ognisko i konkursy udaliśmy się autokarami z Czarnorzek do Węglówki i tam otrzymaliśmy pamiątkowy dyplom za udział w rajdzie.

Zuzak Sławomir

Galeria zdjęć z rajdu

Więcej o rajdach PTTK < tutaj >

RAJD GÓRSKI PTTK „POWITANIE WIOSNY"

21 marca 2017r.

Po raz kolejny drużyna rajdowa naszej szkoły w liczbie 16 uczniów wybrała się na rajd. Tym razem powitanie wiosny, pogoda wymarzona jak na tę porę roku, ciepło, słonecznie i bez deszczu. Za to błotko od początku do końca. Tym razem to był rekord aż pięć autokarów, które zawiozły nas najpierw do Muzeum Kultury Łemkowskiej a potem już pieszo udaliśmy się na szlak. Trasa rozpoczęła się z Zyndranowej, następnie Ostra(687) do Stasiane. Tam na polanie tradycyjny plan rajdowy, konkursy i ognisko, tym razem dwa ze względu na liczbę uczestników. Na zakończenie otrzymaliśmy pamiątkowy dyplom i rozdano nagrody za konkursy z rajdu zimowego.

Konkurs ekologiczno-przyrodniczy

II miejsce Milena Kołek SP

III miejsce Amelia Cichoń SP

III miejsce Łukasz Huczwa Gim.

II miejsce Kinga Wojtowicz

III miejsce Milena Kołek

Zuzak Sławomir

Więcej o rajdach PTTK < tutaj >

Zimowy rajd pieszy Odrzykoń – Czarnorzeki.

Dnia 10 lutego 2017 roku po raz XIV odbył się rajd zimowy. Uczestniczyło w nim około 50 osób, w tym 15 uczniów naszej szkoły, większość z nich po raz pierwszy. Dzień był ciepły i słoneczny. Trasa piesza rozpoczęła się pod Zamkiem Kamieniec, dalej ścieżką przyrodniczą doszliśmy do Rezerwatu Skalnego Prządki i do Czarnorzek. Zakończenie rajdu miało miejsce na parkingu, gdzie dodatkowo mogliśmy poobserwować narciarzy biegowych, zmagających się na trasie. Tam też piekliśmy kiełbaski a chętni uczniowie przystąpili do konkursów. Na koniec rozdano dyplomy za udział i nagrody za konkurs z rajdu andrzejkowego. Nasza uczennica Milena Kołek zdobyła II miejsce w konkursie ekologiczno-przyrodniczym. Życzymy naszym uczniom dalszych sukcesów w konkursach.

Andrzejkowy rajd z PTTK

Już po raz trzynasty miłośnicy rajdów  pieszych, spotkali się by razem przejść trasę rajdu andrzejkowego. Tak było i tym razem w dniu 25 listopada 2016 roku, grupa blisko 150-osobowa wraz z przewodnikami wyruszyła w trasę z Rymanowa Zdroju przez Wołtuszową do miejscowości Wisłoczek. Tam tradycyjnie odbyło się ognisko, konkursy i topienie wosku. Pogoda dopisała, było ciepło ale przez cały czas towarzyszyła nam mgła, która nie pozwalała nam podziwiać piękna przyrody. Niecierpliwie czekamy już na następny rajd.

Barbara Węgrzynowska

Rajd pieszy z PTTK „POZNAJEMY BIESZCZADY”

Dnia 30 września 2016r, odbył się XXV rajd pieszy „POZNAJEMY BIESZCZADY”. Pogoda była wymarzona, świeciło słońce, od samego ranka zapowiadała się złota piękna jesień. Wyruszyliśmy autokarem o 7 rano z Krosna, trasa piesza rozpoczynała się w Roztokach Górnych, następnie Rosocha, Hyrlata, Berdo do miejscowości Żubracze. Pokonaliśmy pieszo około 11 km. Chwilami było ciężko, szczególnie podejścia ale widoki piękne, zbieraliśmy po drodze borówki i czernice, było ich sporo. Zejście także nie należało do najłatwiejszych, było dość strome. Tak jak na każdym rajdzie, czekały na uczestników pytania konkursowe przygotowane przez organizatorów. Gdy chętni podeszli do konkursów inni piekli w tym czasie kiełbaski. Naszym uczennicom powiodło się na konkursie turystyczno-krajoznawczym dwie dziewczynki Milena Kołek i Maria Obłój zajęły egzekwo III miejsce. Konkurs ekologiczno - przyrodniczy wygrała także Milena Kołek zajmując I miejsce.